Ongetwijfeld heb je iets opgepikt van de gekte rond Pokémon GO.
Verrassend is het misschien om te weten dat deze ”game” gespeeld wordt op basis van een techniek die in z’n oorsprong ontwikkeld is om via drukwerk een digitale verbinding te maken.

Van streepjescode naar Pokémon GO

In den beginne was er de streepjescode. Een techniek die in de jaren 70 van de vorige eeuw begon (wat worden we al oud, hè?). Hiermee kon je een scanner de gedrukte informatie laten digitaliseren en verwerken in de administratie van catalogi, magazijnen, bibliotheken, enzovoort. We stonden aan het begin van het computertijdperk.
Later volgde hieruit de QR-code. Een tweedimensionale streepjescode waar een link in verwerkt kan worden. Deze “streepjescode” wordt gescand met de camera van de mobiele telefoon waarbij deze een link leest die dan automatisch door de mobiele browser wordt geopend.

Met het toenemende gebruik van smartphones met camera en mobiel internet nam ook de populariteit van QR-codes toe en breekt ook een nieuwe toepassing van QR-codes door; de Toegevoegde Realiteit (Augmented Reality). De code hoeft er dan eigenlijk al niet meer uit te zien als een QR code maar kan ook bestaan uit door de scanner herkenbare vormen. Opgericht in de zomer van 2009 kreeg Layar snel internationale aandacht als een van de eerste mobiele Augmented Reality (AR) browsers die op de markt kwam.

Dit open ontwikkelplatform trok duizenden ontwikkelaars om AR content te creëren en miljoenen downloadde de Layar-app voor iOS en Android, waardoor het ‘s werelds meest populaire platform voor AR werd en drukwerk weer kansen gaf naast de digitale ontwikkelingen.

Bring print to life with Layar!

Een voorbeeld dat bij jou in de kast zou kunnen staan is het Guinness World Records 2013 boek . Op diverse bladzijden in het boek staat een ‘3D’ symbool. Richt je je smartphone of tablet op het symbool in het boek dan komt de pagina tot leven met een geweldige 3D-animatie van records als de grootste haai ter wereld, de dikste spin, de kleinste helikopter en de kortste man.
Dit kunstje werd laatst nog weer toegepast door Albert Heijn in de Dinosaurus spaaractie. Diverse “plakplaatjes” hebben hier een smartphone symbool waar, bij activering, de dinosaurussen over je tafelblad stampen.

Officiële Persbericht AH dinoplaatjes

Pokémon GO is dus niets anders dan een uit de hand gelopen ontwikkeling tijdens het drukwerkproces;-). Dit wordt dus gespeeld op een smartphone waarmee je op zoek gaat naar de Pokémon. Je moet er op uit, naar buiten, om de beestjes te vinden en te vangen. Deze zijn over de hele wereld verstopt. Je kunt zien waar een Pokémon zich verstopt via een soort Google Maps en door naar die plek te lopen kun je een Pokémon vangen. Het gevolg is dus groepjes jongeren die we zien rondsluipen met hun telefoon in de aanslag.
Drukwerk brengt leven in de brouwerij.

Dierentuin sluit deuren vanwege Pokémon GO
Pokémon GO nieuwsberichten
Augmented Reality

Lees ook onze andere Snippets, klik hier!

Share