Waarom aandacht waardevol is

Lettering is hot. RTL zond een televisieprogramma uit, geheel gewijd aan lettering. ‘Handlettering doe je zo!’ heet het. Op zondagmiddag kon je meedoen tijdens de uitzending om elk stuk hout en alle jampotten in je keukenkastje om te toveren in lifestyle. Hot en happening is het, want bij de boekhandel liggen talloos veel boeken met uitleg van de techniek en voorbeelden. Het tekenen van letters met de hand is terug van weggeweest.

Nieuw is het niet. Het is vooral een opleving van een oud ambacht: het met de hand tekenen van letters. Tekenen, want schrijven is het niet. Het met de hand schrijven van letters is kalligrafie. Ook een ambacht op zich. Monniken in de tijd voor de boekdrukkunst (rond de 14e eeuw) tekenden al letters. Er werd onderscheid gemaakt tussen kalligrafen, die de techniek van het schoonschrijven beheersten, en verluchtigers die versieringen maakten bij het letterwerk. De getekende beginletter werd zo een klein kunstwerkje, letterlijk van goud soms. En elk boek werd er uniek door.

Met aandacht

Maar als het niet nieuw is, waarom is lettering dan toch weer hip? Ambachten zijn aan het verdwijnen en ambachtelijke ondernemers houden het hoofd niet boven water. Ze lijken niet opgewassen te zijn tegen het ‘grote consumeren’. We beseffen dat met het verdwijnen van een ambacht, ook het met aandacht gemaakte product verdwijnt.

In de wereld van nu is veel gestandaardiseerd. Door digitalisering en automatisering maken we sneller, effectiever en regelmatiger producten. Het is die regelmatigheid die ontbreekt in het werk dat met de hand wordt gemaakt. Als handgemaakte producten verdwijnen, hebben we straks geen dingen meer met eigenheid en oorspronkelijkheid, waar elk product net iets anders is. En daarmee verdwijnt het onverwachte uit een product.

Self-made

Met de hand letters tekenen is de hunkering naar het ambachtelijke en het oorspronkelijke. Het verlangen naar spullen die net even anders zijn en een ‘human touch’ hebben gekregen. Het gevoel dat je, door het zelf te doen, je eigen leven kunt vorm geven. Je eigen groenten kunt verbouwen. Je eigen boek kunt binden. Je eigen sok kunt breien. En met lifestyle op basis van ambacht, dat handlettering nu is, creëer je huiselijkheid. Het is het ultieme gevoel van de self-made mens in een gedigitaliseerde wereld.

Persoonlijk

Het is duidelijk dat het met de hand tekenen van letters een trend is. Je ziet het in de straat. Winkels met krullerig getekende tekst op etalageruit of prijsbord. Als je erop let, zie je het ineens. En misschien juist omdat we whatsappen en digitale ansichtkaarten versturen, willen we weer een handgeschreven boodschap sturen. Daarmee geef je aan dat je persoonlijke aandacht hebt voor iemand. En die aandacht wordt als waardevol beschouwd. Juist omdat je er weinig meer voor nodig hebt dan tijd, concentratie en pen en papier.

Wie het handletteren meer als hobby dan als ambacht ziet, zou eens naar het werk van Paul Antonio Scribe moeten kijken. Opgericht door Paul Antonio, is dit een studio in Londen waar handschrijf kunstenaars en (kalli)grafische vormgevers zowel in de traditionele als in de hedendaagse context met de letterkunst werken.

Bekijk het hier

Ordenen

Schrijven met de hand en letters tekenen heeft meerdere positieve effecten op de mens. Door te schrijven ontwikkelen we de motoriek in onze handen. En met jouw handschrift laat je een indruk van jezelf achter in een persoonlijke boodschap. Bovendien is schrijven met de hand de perfecte manier om snel te ordenen en feiten en ideeën te structureren, aantekeningen te maken. Die ideeën schrijf je dan weer op in een notitieboekje, ook zo’n trend.

Meer daarover lees je in onze volgende snippet.

Be Ink logo zwart/wit

Jadelaan 49
2132 XX Hoofddorp
023 - 554 18 40
020 - 462 45 45
info@be-ink.nl

VISIE

Wij zijn printers met gevoel.
Gevoel voor inkt. Gevoel voor
organisatie. Gevoel voor duur-
zaamheid. Gevoel voor
drukwerk met de beste
kwaliteit. Omdat we met aan-
dacht dingen mooier maken.

Snippet

Onze maandelijkse food for thought

Pokémon in ons drukwerk, greenwashing, voor de liefhebber van een goed boek. En meer

MASTERS

IN

PRINT

 

 

 

AVG Privacy Statement

google-site-verification: google82018f5da044b886.html