Allemaal blauwekul

Blue Monday zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn.

Deze dag is in 2005 “bedacht” door een psycholoog die dit door een wetenschappelijk verantwoorde formule onderbouwde.

Dit jaar zou dat dan maandag 20 januari zijn.

Later bleek dat dit was opgezet door een PR bureau dat op deze manier de mensen wilde bewegen om de depri stemming om te zetten in iets positiefs door alvast hun vakantie te boeken, en dan het liefst bij hun reisorganisatie. Ondertussen zitten wij mooi met deze blauwekul dag.

De gehele industrie voor de consumentenmarkt is natuurlijk gericht op verkoop en liefst zoveel mogelijk. Als je je producten kwijt wil moet het aansluiten aan de behoefte en verwachtingen van de consument en liefst met een nieuw modelletje en in een nieuwe kleur, maar…

Maak jij paarse vloerkleden en blijkt je collega oranje gordijnen te produceren dan blijft er één met een deel van zijn collectie zitten omdat het niet aansluit op de “trend”.

Om dit zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen en het risico op een onverkoopbare collectie te verkleinen gaan zij mee met de verwachtingen die trendwatchers voorspellen.

 

 

Als je weet wat de consument in de toekomst wil aanschaffen, kun je daar je productie maar beter alvast op afstemmen. Dan haal je er dus zo’n futurist, toekomstdenker bij.

Deze hebben ondertussen ook wel geleerd om zoveel mogelijk dezelfde kul te verkondigen want als jij zegt dat het helemaal appeltjesgroen gaat worden het komende jaar en je collega trendwatcher houdt het op worteltjesoranje dan wordt hoe dan ook minstens één van de twee ongeloofwaardig.

Een hele grote naam in deze beroepsgroep is Lidewij Edelkoort. Zij voorspelt met name de kleuren voor de verschillende seizoenen in de modewereld en geeft daardoor gelijk de trend voor veel andere stromingen. Voor haar zijn het komend jaar de bruin- en groen tinten trendy.

Ook het in de grafische industrie zeer bekende Pantone heeft zijn equivalent hiervan in de vorm van de verkiezing van de kleur van het jaar.

Al meer dan 20 jaar heeft de Kleur van het Jaar van Pantone invloed op productontwikkeling in meerdere industrieën, waaronder mode, woninginrichting, productverpakkingen en natuurlijk grafisch ontwerp.

Voor 2020 hebben zij gekozen voor de PANTONE 19-4052 Classic Blue.

Zoals zij zelf zeggen; een tijdloze en duurzame blauwe tint, elegant in zijn eenvoud.
“Deze kleur onderstreept ons verlangen naar een betrouwbare en stabiele basis waarop kan worden voortgebouwd terwijl we de drempel oversteken naar een nieuw tijdperk.”

Anyway, op blauwe maandag zitten we met Lidewij en Pantone dus met een kleurengamma van bruin via groen naar blauw. Gelukkig kunnen we dus gewoon onze spijkerbroek aan. Al jarenlang een trend in classic blue, ook op maandagen.

Namens ons een kleurrijk 2020!

Wilt u “Food for thought” in uw mailbox ontvangen? Schrijf u in!

Inschrijven

Be Ink logo zwart/wit

Jadelaan 49
2132 XX Hoofddorp
023 - 554 18 40
020 - 462 45 45
info@be-ink.nl

VISIE

Wij zijn printers met gevoel.
Gevoel voor inkt. Gevoel voor
organisatie. Gevoel voor duur-
zaamheid. Gevoel voor
drukwerk met de beste
kwaliteit. Omdat we met aan-
dacht dingen mooier maken.

Snippet

Food for thought

Pokémon in ons drukwerk, greenwashing, voor de liefhebber van een goed boek. En meer

MASTERS

IN

PRINT

 

 

 

AVG Privacy Statement

google-site-verification: google82018f5da044b886.html