Hoezo goed bezig?

Denk aan het milieu en print deze mail!
Veel e-mailberichten bevatten de volgende mededeling: please consider the environment before printing this e-mail.
De intentie van de mededeling is lovenswaardig. Als printen niet nodig is, dan is het duurzaam dit niet te doen. Echter, de mededeling kan haar doel voorbij schieten. De ontvanger wordt gevraagd niet over te gaan tot het gebruik van een recyclebaar, biologisch afbreekbaar en van hernieuwbare grondstoffen gemaakt product dat ook nog eens een C02-reductie verzorgt. De ontvanger wordt met de mededeling aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. En dat terwijl de verzender ge- dan wel ongevraagd informatie verstuurt en de suggestie wekt dat het verzenden van de e-mail geen milieu-impact heeft. Niets is minder waar! Ook het verzenden van een e-mail kost energie. Het meezenden van documenten, beelden en animaties verhoogt de CO2-uitstoot van een e-mail. Het verzenden van een mail met bijlage (document, plaatje, handtekening etc.) heeft een footprint die vergelijkbaar is met het maken en verzenden van een ansichtkaart.
E-mails zijn niet CO₂ neutraal. De uitstoot van 20 e-mails per dag, een jaar lang, staat gelijk aan zo’n 1.000 kilometer autorijden.
De CO2-footprint van papier is niet zo groot als je denkt! Het produceren van de 200 kg papier die we gemiddeld per jaar per persoon verbruiken, zorgt voor ongeveer 130-250 kg aan CO2, afhankelijk van de energiebron. Dit is te vergelijken met veel andere kleinschalige huishoudelijke activiteiten, en ongeveer gelijk aan de hoeveelheid CO2 die een middenklasse auto produceert als deze 1.000 km rijdt.
De pulp- en papierindustrie heeft de uitstoot van CO2 per geproduceerde ton papier met 42% verlaagd vergeleken met 1990 en met 8% in het algemeen.
Bij een leestijd van 30 minuten is de klimaatimpact van een digitale krant vergelijkbaar met die van een gedrukte krant. Het lezen van een krant kan dan zomaar 20% minder CO2 uitstoot opleveren dan het on-line lezen van het nieuws.

Bron: www.papierenkarton.nl/duurzaamzaamheid-mvo/papier-versus-digitaal

Share

Share This