Let us be ink
Je vult je dagen met jagen en overleven. ‘s Avonds in je grot werk je uitgehongerd het vlees naar binnen dat je die dag hebt gevangen. Rauw of gebakken boven het vuur. Vorken en lepels zijn je vreemd, dus veeg je het bloed en het vet van je handen tegen de wand van je grot. De eerste afdruk is gemaakt.
Elke dag maakt de drukker zijn eerste afdruk. Inkt komt uit blikken en potten en is volledig afgestemd op het proces waar het voor gebruikt wordt. Het wordt gemaakt uit kleurpoeder en een bindmiddel. Het bindmiddel kan van alles zijn, afhankelijk van waar op gedrukt wordt: olie, water of een chemische samenstelling bestaande uit een hars en een oplosmiddel.
Moderne inkt wordt gemaakt in de fabriek, maar vroeger werd het met de hand gemaakt en gebruikte men allerlei organische- en anorganische kleurstoffen. Rembrandt bijvoorbeeld schilderde met alles wat voor handen was. Hij gebruikte voor het maken van zijn verf materialen als eieren, meel en glaspoeder en kleurde dat met kleurstoffen gemaakt uit luizen of met bladgoud, verbrande botten en planten.
Heel wat planten lenen zich tot het bereiden van kleurstoffen. Van een braambes of een rode biet wordt, heel logisch, rood gemaakt. Blauw wordt gemaakt van de indigostruik en geel komt van de geelwortel, de Curcuma. Het verven met planten werd en wordt veel gebruikt op textielsoorten als katoen, linnen, wol en zijde.
Het meest zichtbare gebruik van pigmenten en kleurstoffen is het ‘Holi-Phagwa’. Een Hindoeïstisch feest dat naast zang en dans gekenmerkt wordt door het strooien van gekleurd poeder. Dit gekleurde poeder, ook wel bekend als holi poeder, heeft ook in de westerse wereld geleid tot de zogenaamde Holi Festivals of Colours. Het concept is niet religieus van aard, maar promoot met het kleurpoeder juist het idee van het samenzijn, genieten van het leven en de verschillen tussen mensen te laten verdwijnen.
.
Je kunt met kleur strooien. Je kunt er mee schilderen. Verf aanbrengen met een kwast, penseel, verfroller, verfspuit of airbrush. Graffiti-artiesten gebruiken verf uit een spuitbus, eigenlijk de moderne variant van het prehistorische spugen of sproeien.
Een drukker vult met veel plezier iedere dag de torens van zijn pers met de basis voor full-colour drukwerk. Cyaan, geel, magenta en zwart. Het bekende CMYK. Hij voorziet hiermee in die onuitputtelijke behoefte om de wereld kleur te geven. Tegenwoordig niet alleen meer op papier. Steeds vaker via geavanceerde printtechnieken op de meest uiteenlopende materialen. Textiel, kunststof, metaal en als het moet zelfs op steen.
De oermens maakte zijn tekeningen op steen met zijn vingers, door te spugen, met takjes, veren, grassen en met de kleurstof die hij vond in de natuur. Desnoods met zijn eigen bloed. Soms krijgen wij het gevoel dat er inkt door de aderen vloeit. Bij de oermens was dat letterlijk het geval.
Let us be ink.