Trump wint…, net niet van Clinton

Maar dan gaat het vooral om hun campagne budget.
Hillary Clinton heeft hiervoor een veel groter aandeel beschikbaar dan Donald Trump.

Samen zijn ze goed voor een bedrag van meer dan 2 miljard Amerikaanse dollars.
En waar geven ze het aan uit? 
De grootste uitgaven zijn de advertenties, zoals die verschijnen op tv, radio en internet. Vervolgens blijft er nog een aanzienlijk deel over voor drukwerk en andere promotionele uitingen.

Als hier in Nederland de verkiezingen naderen dan kun je nog weleens een campagnemedewerker tegen het lijf lopen die je trakteert op een rode roos, een pen, een vlaggetje of iets soortgelijks. Deze verdwijnen over het algemeen al snel in een la of tussen het overige afval. Zichtbare uitingen in Nederland beperken zich tot de aanplakborden in de gemeentes voor het afficheren van de partijen. Te koop lopen met je politieke voorkeur door het plaatsen van posters of vlaggen aan je huis zul je in Nederland niet vaak tegenkomen.

Amerika staat daar totaal anders in. Alles en iedereen lijkt daar te moeten worden gekozen. Dat begint al in de schoolbanken met de klassenvertegenwoordigers, de betrokken ouderraden, dan buurtcomités en gemeenteraden. Eigenlijk geldt het voor alle publieke functies op lokaal, staats en nationaal niveau.

Is het jaartal deelbaar door vier dan worden de presidentsverkiezingen gehouden. Maar de verkiezingen voor lokale en staatsambtenaren kunnen wel ieder jaar gehouden worden afhankelijk van de lokale en nationale wetten. Er is dan ook een complete industrie die de kandidaat kan voorzien van flyers, stickers, buttons, enzovoort. Voor de drukwerk industrie interessant want de kandidaat komt volgend jaar weer terug voor zijn kandidatuur naar een hoger echelon. Met een beetje geluk gaat hij of zij door voor gouverneur of het hoogst bereikbare; kandidaat voor het presidentschap!
Allemaal zaken die je in eerste instantie zelf betaalt. Om campagne te voeren moet er diep in de portefeuille getast worden. Hoe hoger je stijgt in de partijgeledingen des te interessanter word je voor groepen of zakenmannen die er belang bij hebben dat een kandidaat wint. Die zijn dan meestal wel bereid om via donaties de kas te spekken en zo de campagne te steunen.

Om president van Amerika te worden zijn er een paar zaken waar aan voldaan moet worden.

Zo moet je op Amerikaans grondgebied geboren zijn, minstens 35 jaar oud zijn en minstens 14 jaar aaneen in de Verenigde Staten wonen voor de verkiezingen beginnen.
Als je hieraan voldoet is het tijd voor de campagne.

Dit wordt in bijna alle gevallen ondersteund door promotionele acties.
Stickers, buttons en T-shirts zijn er in vele soorten en maten.
De ene om de kandidaat te promoten en een andere om de opponenten af te kraken.
En heb je gekozen dan laat je ook dat zien

Dit alles is in Amerika natuurlijk “Big Business”

Zoals gezegd komen we dat hier op deze schaal niet direct tegen maar wat zou het een leuk zijspoor zijn voor grafisch Nederland.

Lees ook onze andere Snippets, klik hier!

Share